Terug bij WK Scooter Center

WK SCooter Center 2

Ruim 50 jaar historie

Het begon allemaal in 1962 in een klein schuurtje in Deventer in woonwijk De Worp. Anton Harmelink kocht een bromfiets, knapte deze op en verkocht hem weer. Daarvan kocht hij twee bromfietsen en al gauw groeide zijn favoriete bezigheid uit tot een echte business, Harmelink Tweewielers! Later, in 1986, namen Jan en Ans Wichink Kruit het bedrijf over. Dat ging goed, de scooter werd booming business en de zaak op De Worp groeide uit zijn voegen.

Sinds september 2000 is het bedrijf gevestigd op de huidige locatie onder de naam WK Scooter Centre. WK is de afkorting van Wichink Kruit. WK Scooter Centre is hier, aan de Hunneperweg 5 in Deventer, gevestigd in een supermodern mega pand en is daarmee een van de meest toonaangevende scooter- en bromfietsspeciaalzaken van Nederland. In januari 2012 heeft Peter Wichink Kruit, de zoon van Jan en Ans, samen met zijn vrouw Angelique het bedrijf overgenomen van zijn ouders. Dezelfde naam, maar een nieuwe generatie.

WK Scooter Centre, een modern bedrijf waar passie en vakmanschap samen gaan. Waar een hecht team van 9 medewerkers klaar staat voor U!

“Cadeau voor mijn vader”

Binnenkort gaat mijn vader met pensioen. Hij stopt na meer dan veertig jaar met werken. Een toch gedenkwaardig moment. Een moment dat wij, mijn broers en ik, niet zo maar voorbij willen laten gaan. Omdat hij het lekker vindt om heerlijk buiten te zijn en omdat hij nog graag op pad gaat, zitten wij te denken om voor onze “oude heer” een snorscooter te kopen. Zo kan hij gemakkelijk bij ons en zijn kleinkinderen langskomen.

Maar goed, zowel mijn broers als ik, hebben weinig tot geen verstand van scooters. Dus moeten we naar een specialist toe. Waar moet je op letten en wat past bij mijn vader?

De online check:

Ik woon zelf in een klein dorpje, waar er geen scooterzaak is. Een grote stad bij mij in de buurt is Deventer. Daar zullen ze toch wel een grote scooterzaak hebben? Ik ga naar google.nl en toets in ‘scooter’ en ‘Deventer’. Ik kom een aantal scooterzaken in Deventer tegen. Eén daarvan is WK scooter centre. Eens kijken of ik wat ik hier vinden.

Wanneer ik op de homepage terecht kom, zie ik een moderne website en in één keer een mooie foto van het bedrijfspand. Hierdoor is mijn eerste indruk van het bedrijf goed. Ik besluit verder te kijken op website. Via de menubalk boven in mijn scherm, kan ik verder surfen. Ik kom heel veel scooters en veel teksten. Omdat scooters mij niet veel zeggen, weet ik niet waar ik moet beginnen. Voor mij is de website te uitgebreid. Wel ervaar ik de website als welkom, dus ik besluit langs te gaan.

Top: De website oogt modern
Top: Er staan heel veel scooters op incl. de prijzen. Ik kan me vooraf goed voorbereiden op mijn bezoek.
Tip: Plaats foto’s van de medewerkers op de website. Ik kan dan zien wie ik ga ontmoeten of wie er aan mijn scooter gaat sleutel. Dit schept vertrouwen.
Tip: Plaats recensies van klanten op je website.
Tip: Vervang tekst door plaatjes. Grote lappen tekst nodigen mij niet uit tot lezen.
Tip: Voor mij is het kopen van een scooter iets nieuws. Je kunt op de website een soort van aankoop hulp plaatsen, zie het als een virtuele verkoper. Deze verkoper stelt een aantal vragen en geeft dan een advies op basis van de antwoorden je de klnat geeft. Zo komt hij nog beter geïnformeerd binnen

Bij aankomst: “Snel geholpen”

Wanneer ik Deventer aangekomen ben, kan ik mijn auto gemakkelijk parkeren voor het pand. Ik vraag me wel gelijk af of dat ook lukt, op bijvoorbeeld een drukke zaterdag. Bij mijn eerste stap binnen hoor ik een belletje afgaan. Een schoonmaakster komt net uit een kantoor en ze wenst mij een goedemorgen. Ik loop verder de showroom in om te kijken welke scooters er allemaal zijn. Wat een keuze, zeg! Ik begin te kijken, maar waar moet ik beginnen? En voor ik er erg in heb, sta ik bij de occasions te kijken. Gelukkig zie ik als snel een verkoper die mij aanspreekt. Het duurde ongeveer 3 minuten.

Top: De dame die schoon maakte, wenste mij een goede morgen
Top: Schone nette showroom
Tip: Nu stonden de scooters voor mijn gevoel door elkaar heen. Je kunt ze ook bij elkaar op basis van kenmerken, bv 25 en 45 km/h of sportief/retro/klassiek of op basis van prijs enz. Zo is het voor een klant makkelijker zoeken.

Ontvangst: “Deskundig!”

Ik leg de verkoper uit waarvoor ik kom en ik vertel hem ook dat op de website door het bomen het bos niet meer zag. Hij begint met de vraag te stellen of hij een 25 of 45 km/h scooter wil. Ik vertel hem dat het om een 25 km/h scooter gaat. Als snel staan we tussen de scooters en begint de verkoper te vertellen. Maar in plaats van mij vragen te stellen, ben ik degene die alle vragen stelt en aangeeft wat ik belangrijk vind. Overigens op elke vraag krijg ik netjes en een deskundig antwoord. Gelukkig komen wel op een soort van ideale scooter voor mijn vader.

B-MG quote WK Scooter2

Top: De verkoper nam alle tijd voor me en hij is ook vakkundig.
Top: Hij kon op elke vraag een goed antwoord geven
Top: Hij maakte soms de vergelijking met de auto. Voor mij is de auto herkenbaar en door daarmee te vergelijken, kan ik zijn verhaal makkelijker en sneller volgen.
Tip: Vaktaal, carburateur en injectie. Je kunt hier een klant mee kwijt raken. In plaats daarvan kun je eerder praten in voordelen voor de klant.
Tip: De verkoper had meer vragen kunnen stellen. Door mooie open vragen te stellen, kom je meer te weten over de behoefte van de klant. Je kunt dan gemakkelijk behoeftes koppelen naar eigenschappen van de scooter. Dit gebeurde in het gesprek bij de vlakke plaat bij de voeten. De verkoper vertelde dat dit gemakkelijk is voor het opstappen.
Tip: Stel je zelf voor en geef de klant een hand.

Afsluiting: “Ik vind het wel een leuk initiatief!”

Aan het einde van het gesprek zijn al mijn vragen beantwoord. Ik zeg tegen de verkoper dat het wellicht beter is om een keer met mijn vader langs te komen. De verkoper zegt dat hij nog een folder heeft van de “ideale” scooter voor mijn pa. Dat geeft mij nog even de tijd om de showroom in de te kijken. Er hangen namelijk een aantal oude brommers aan het plafond. Mooi voor de aankleding en voor mij is het jeugdsentiment! Even later komt hij terug met een folder. Een folder van een andere scooter waarbij we hebben staan kijken, heeft hij helaas niet meer. Hij heeft nog wel een folder met accessoires van deze scooters.
Net voor dat ik afscheid wil nemen, zegt de verkoper dat hij nog een kaartje mee wil geven, voor als we terug komen. Ik bedank de verkoper en loop met een goed gevoel de mooie showroom uit.

Top: Het meegeven van een folder en een visitekaartje met zijn naam erop.
Top: Op het einde van het gesprek, geeft de verkoper aan dat hij het een leuk initiatief vindt. Zo’n opmerking zorgt voor meer menselijk contact en zorgt ook dat het goede gevoel dat ik gekregen heb bij WK scooter centre, versterkt wordt.
Tip: Vraag of je de andere folder na mag sturen. Op deze manier krijg je de NAW gegevens van de klant. Je kunt er dan bij de klant op terug komen.

Conclusie

Wat doet u goed?
De mooie website en mooie webshop.

Wat kan beter?
Meer vragen stellen om meer te weten te komen van de klanten

Waar blinkt u in uit?
Het geduld en de vakkundigheid van de verkoper.

Tot slot nog een algemene tip:

Bied een kopje koffie aan. Dit klinkt wellicht een beetje afgezaagd. Het is aan de andere kant zo effectief! Het is heel gastvrij, je wordt als sympathiek ervaren en het brengt rust in het gesprek. Klant wordt hierdoor opener en gaat meer en makkelijker vertellen.

Succes!

De Hospitalitycheck van B-myguest is net even iets anders dan anders: wij geven geen cijfers of standaard feedback. Nee, wij proberen van een bedrijf een “gastheerschap” gevoel te krijgen door vanuit “onalledaagse” invalshoeken het bedrijf te bekijken. Laat u verrassen door onze aanpak!

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Plaats een Reactie

Uw e-mail adres zal niet zichtbaar zijn.