Hospitalitycheck: Steur aanhangwagens

Steur

De Hospitalitycheck van B-myguest is net even iets anders dan anders: wij geven geen cijfers of standaard feedback. Nee, wij proberen van een bedrijf een “gastheerschap” gevoel te krijgen door vanuit “onalledaagse” invalshoeken het bedrijf te bekijken. Laat u verrassen door onze aanpak!

Datum Hospitalitycheck: 24-08-2015
Bedrijf: Steur Aanhangwagens
Vestigingsplaats: Steenbergen

Al decennia een begrip

Steur Aanhangwagens is al tientallen jaren een veelzijdig en professioneel aanhangwagenbedrijf in Steenbergen NB. U kunt bij ons terecht voor verkoop, verhuur, onderhoud en reparatie van aanhangwagens, boottrailers, motortrailers en paardentrailers. Steur Aanhangwagens staat sinds 1984 voor kwaliteit, service en vakmanschap!

“Een aanhanger met een groep vrienden”

Van het weekend wat het weer zover. Een vriend had gevraagd of ik hem wilde helpen in zijn tuin. We moesten alles weer snoeien. Voor het afvoeren van het groen afval gebruiken we een aanhanger. Net als altijd huren we er dan één, maar sinds een tijdje beginnen we ons er aan te irriteren; steeds een aanhanger huren kost een berg geld en tijd. “Wat vind je van het idee om er één te kopen, samen?” vroeg die vriend. “Dat lijkt me een goed idee. Misschien willen er wel meer vrienden mee doen. Ik zal eens gaan kijken wat het kost.” Met dit idee ging ik op zoek naar een betrouwbare verkoper en kwam ik terecht bij Steur Aanhangers in Steenbergen NB.

De online check: “Maar wie zit er achter het bedrijf?”

Omdat ik meestal niet verder kom dan een groot en bekend verhuurbedrijf voor de aanhanger, moet ik druk het internet op om te zoeken naar een verkooppunt van aanhangers. Gelukkig kom ik via Google snel bij Steur Aanhangers in Steenbergen terecht. Ze zijn met een aantal simpele zoekwoorden gemakkelijk te vinden. Eenmaal op de website word ik kort welkom geheten. Geen persoonlijke, warme “handdruk”, maar een kort en relatief anoniem verhaal over het bedrijf. Wel is de website overzichtelijk. Ik kan snel zien dat ze lid zijn van de BOVAG en ook de logo’s van de geleverde merken zijn goed terug te vinden. Omdat we ook niet direct het volle pond willen uitgeven, klik op linkerkant van de site op occasions. Helaas heeft Steur niet de “huis, tuin en keuken” aanhanger staan die ik zoek. Dan maar even kijken voor een nieuwe. Maar verkoopt Steur ook aan particulieren? Hierover kan ik niets vinden. Ook op de Facebook pagina krijg ik geen antwoord hierop. Terloops geeft deze pagina me overigens wel het gevoel van een leuk en gezellig bedrijf. Om antwoord te krijgen op de vraag of aan particulieren verkocht wordt, besluit ik te bellen. Het scheelt me anders een ritje naar Steenbergen. Gelukkig wordt de telefoon snel opgenomen. “Ja, wij verkopen aan ook particulieren.” Wat ik fijn vind, is dat de man aan de telefoon aangeeft wat wel en niet kan. “Kom dan in de middag, dan heb ik alle tijd.”

B-MG quote Steur

Top: De Facebook pagina die goed gevuld is met verschillende berichten
Top: Bij Nieuws staan berichten die antwoord geven over belangrijke vragen bij aanhangers, bv de vraag: “Hoeveel mag de lading uitsteken?”
Top: De webshop voor het kopen en huren van aanhangers.
Top: Wat ik fijn vond, was dat de man aan de telefoon aangaf wat wel en niet kan qua tijd. Hierdoor kon ik bepalen hoe laat het verstandigst is om langs te komen.

Tip: Stel niet alleen je bedrijf voor op je website, maar ook jezelf. Als klant die ik gaan zaken met een bedrijf, maar met een mens. Ook verlaagt dit de drempel om bij een bedrijf binnen te stappen. Een bedrijfsfilm kan hierbij prima helpen.
Tip: Ik weet niets van aanhangers, behalve dan dat ik het handig vind om te hebben. Op deze manier kom ik snel uit bij de goedkoopste. Maar wat er verder allemaal te koop is…. Geen idee. Je kunt op je website een module plaatsen, waarmee je mensen kunt helpen om de juiste keuze te maken. Dit helpt gelijk om gemakkelijker spullen te kunnen verkopen. Dit kan door het stellen van een aantal vragen, bv:
• Bent u particulier of bedrijf?
• waarvoor gaat u de aanhanger gebruiken?
• Hoe vaak gaat u hem gebruiken?

Bij aankomst: “Waar zet ik mijn auto?”

Via het navigatiesysteem in mijn auto is de Zilverhoek in Steenbergen gemakkelijk te vinden. Maar waar kan ik best mijn auto parkeren? Voor het pand is het lastig parkeren namelijk.

Top: Steur Aanhangers is gemakkelijk te vinden vanaf de weg.

Tip: Hoewel ik me realiseer dat parkeerruimte schaars is: geef aan wat ik wel en niet kan, bijvoorbeeld of ik mijn auto voor de poort mag parkeren.

Ontvangst: “Ik word zeer snel geholpen”

Ik besluit mijn auto maar gewoon neer te zetten, ook al is voor een poort. Ik loop langs het hek naar de deur toe. Eenmaal binnen sta ik in een hal, maar waar moet ik naar toe? Oh wacht, links de deur door, en ik zie de aanhangers staan. Al snel komt er iemand op mij af en stelt zich voor. Ik neem aan dat het iemand van Steur Aanhangers is, maar hij draagt geen bedrijfskleding. Nadat ik vertel dat ik had gebeld en ook waarvoor ik kom, begint het verkoopgesprek. Als snel lopen we samen naar de computer toe om te kijken welke aanhangers het beste passen bij mijn of onze behoeftes. Wat mij opvalt, is de enorme vakkennis van de verkoper. Hij geeft mij echt het gevoel dat hij weet waar hij het over heeft. Dit geldt ook voor de wetgeving. Deze vakkennis zorgde er wel voor dat door het noemen van verschillende vaktermen ik geen idee meer had waar we het over hebben. Ik was een beetje de draad kwijt.
Aan de andere kant nam hij echt de tijd om mij de juiste te adviseren. Hij liet me van alles zien. Dat voelde echt prettig en erg welkom. Voor wat betreft de aankleding en uitstraling van het bedrijf, vallen mij een aantal zaken op. De showroom komt bij mij wat donker en wat rommelig over. Her en der liggen spullen op de grond. Als de verkoper wat wil laten zien, moet hij over de pakjes heen stappen.

Top: Snelheid waarmee ik geholpen word.
Top: Het enthousiasme en ook zeker de vakkennis van de verkoper
Top: De tijd en energie die de verkoper in het gesprek stopte. Ik kreeg echt het gevoel dat hij me niet zo maar een aanhanger wilde verkopen, maar de juiste.

Tip: Sluit wat meer op mijn kennisniveau. Hierdoor neem je mij beter mee in het gesprek. Om te weten wat ik wel en niet weet, kun je meer vragen stellen.
Tip: Bied een kopje koffie aan. De automaat zag ik staan. Dit brengt rust in het gesprek en geeft een positieve indruk van het bedrijf.
Tip: Het dragen van bedrijfskleding helpt de herkenning te verhogen. Als het wat drukker is weet iemand die binnenkomt meteen bij wie hij/zij moet zijn.

Afsluiting: “Mag ik je nummer, dan stuur ik je een bericht wanneer hij er is.”

aanhangwagen

Helaas is er een leveringsprobleem bij de fabrikant van de aanhanger. Ik had het gevoel dat de verkoper hier een beetje van baalde. Hij kon mij dus niet de juiste aanhanger laten zien. “Ik zal je in ieder geval een folder meer geven, ook al is dat van de oude.” In de folder laat hij me zien om welke aanhanger het gaat en waar de aanpassing zitten. “Ik zal ook mijn visitekaartje aan de folder nieten. Kan ik je nummer noteren? Dan kan ik je een berichtje sturen wanneer de aanhanger binnen is.” “Ja hoor, geen probleem.”
We nemen afscheid. Ik loop naar buiten toe met onder mijn arm een folder en in mijn hoofd vol met informatie om te gaan overleggen met mijn vrienden. We hebben huiswerk.

Top: De folder die ik mee kreeg met daaraan het visitekaartje geniet.
Top: Het vragen naar mijn nummer en uitleggen waarom je nummer wilt hebben. Hiermee houd je ook het initiatief en daarbij krijg je “toestemming” om te bellen.

Conclusie

Wat doet u goed?
De website en de Facebook pagina zien er netjes en professioneel uit.

Wat kan beter?
De weg bewijzering voor het parkeren van de auto. Nu heb ik hem gewoon voor een hek neergezet. Geef beter aan waar klanten hun auto’s kunnen neerzetten.

Waar blinkt u in uit?
De verkoper blonk uit op twee punten. Hij had echt veel vakkennis. Dat was voor mij, als leek op het gebied van aanhangers, erg fijn. Het tweede punt is de hoeveelheid tijd die de verkoper nam en de energie die hij gesprek stak.

Tot slot nog een tip:

Stel nog meer vragen, op deze manier krijg je een nog betere band met je klant.

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Plaats een Reactie

Uw e-mail adres zal niet zichtbaar zijn.