Hospitalitycheck Bouwman Aanhangwagens

Header

De Hospitalitycheck van B-myguest is net even iets anders dan anders: wij geven geen cijfers of standaard feedback. Nee, wij proberen van een bedrijf een “gastheerschap” gevoel te krijgen door vanuit “onalledaagse” invalshoeken het bedrijf te bekijken. Laat u verrassen door onze aanpak!

Datum Hospitalitycheck: 17 augustus 2015
Bedrijf: Bouwman Aanhangwagens
Vestigingsplaats: Groningen

Gastvrij ontvangst bij Bouwman Aanhangwagens?

Zoekend naar een (gebruikte) paardentrailer ging onze Hospitalitychecker op de website van Bouwman Aanhangwagens na of de geschikte aanhangwagen voor hem te vinden was. Op de ruim opgezette website viel het logo van Humbaur hem op.

Online: Overzichtelijk, mogelijkheden en kansen

De website maakt een overzichtelijke indruk, mede omdat op de homepagina een overzicht gegeven wordt van alle activiteiten van het bedrijf. Ook is het gemakkelijk navigeren naar de aanbiedingen en onderhoudsactiviteiten van het bedrijf. De website vermeldt met trots dat zij het enige bedrijf is in de regio Noord Nederland dat bij de BOVAG is aangesloten en dat zij SGS gecertificeerd is, op de website wordt echter niet duidelijk wat deze certificering betekent. Een waardevolle aanvulling is het filmpje wat verduidelijkt wat een BOVAG onderhoudsbeurt inhoudt. Hierdoor wordt het belang van onderhoud aan aanhanger en caravan duidelijk uitgelegd en zichtbaar gemaakt. Prachtig!

Zoekend naar een afbeelding van het bedrijf en zijn medewerkers kan ik deze niet op de website vinden. Jammer, dit geeft een persoonlijke indruk. Tevens ben ik nieuwsgierig of Bouwman actief is op social media als Facebook en Twitter, maar deze mogelijkheden ontbreken. Er zijn gelukkig andere mogelijkheden om online in contact te treden met het bedrijf. Via een speciale button bestaat er de mogelijkheid om vragen aan het bedrijf te stellen. Ik mail mijn verzoek en binnen een half uur had hij een reactie terug. Top! Tevens ben ik benieuwd naar de recensies van klanten. Deze waren niet op de website te vinden. Wat ik ook op de website mis is een introductie van het bedrijf, die ik zo graag bovenaan aan deze check had gezet. Later in het verkoopgesprek zou ik horen dat het merk Hotra geen paardentrailers meer levert, terwijl deze nog wel op de website staan. Al met al ligt er online nog ruimte voor actualiteit en verbetering.

Top: Activiteiten bedrijf duidelijk en overzichtelijk op website zichtbaar
Top: Website is gemakkelijk toegankelijk
Top: Onderhoudsactiviteiten worden via een film uitgelegd
Top: Online mogelijkheid om vragen te stellen
Top: Snelle beantwoording mail

Tip: Maak een Twitter en/of Facebook account
Tip: Plaats een foto van het bedrijf op de website/ controleer de website op actualiteit
Tip: Plaats een foto van de medewerkers op de website
Tip: Vermeld recensies van klanten op de website (klantenvertellen.nl)
Tip: Vertel op de website iets over het ontstaan van het bedrijf

Bij aankomst: “De eerste indruk” biedt kansen

Ik bel alvorens ik langsga. De telefoon wordt opgenomen nog voor deze twee keer was overgegaan, een snelle verbinding. Er wordt opgenomen met Bouwman Aanhangers. De naam van de medewerker wordt verder niet genoemd. De medewerker is vriendelijk en geeft aan mij binnen het bedrijf te ontmoeten, op naar Bouwman Aanhangers dus!

De routebeschrijving was op de website te downloaden en ook met de navigatie is het bedrijf prima te vinden. Rijdend vanaf de Kardingerweg zie ik, voordat ik linksaf de Pop Dijkema weg oprijd, een aantal namen van bedrijven op borden staan. De naam van Bouwman Aanhangwagens ontbreekt.

Eenmaal bij het bedrijf aangekomen ziet het er erg rustig en verlaten uit. De vlaggen voor het bedrijf zorgen dat het bedrijf opvalt. De eerste indruk: een oud pand dat rommelig oogt. Even kijken waar de auto geparkeerd kan worden. Dit is even zoeken, maar voor op het terrein is ruimte, hoewel parkeerplaatsen niet als zodanig worden aangeduid.

Top: Prima snelheid van telefoonbeantwoording
Top: Vriendelijke medewerker
Top: Vlaggen vallen op

Tip: Noem tijdens de telefoonbeantwoording ook de eigen naam
Tip: Uitstraling pand en terrein verdient aandacht
Tip: Maak parkeerplaatsen duidelijk zichtbaar voor klanten
Tip: Plaats een bord op de Kardingerweg met een verwijzing naar het bedrijf

Ontvangst: Vriendelijke verkoper met goede argumenten

Eenmaal uitgestapt bekijk ik de aanhangwagens op het terrein. Deze staan er netjes bij. Het terrein zelf maakt echter een rommelige indruk. Op de grond ligt (niet overal) grint en zitten kuilen in de grond. Gelukkig staat de door mij gezochte Humbaur aanhangwagen er keurig bij. De deuren kunnen geopend worden en tevens hangen in de aanhangers de bijbehorende sleutels. Na een aantal minuten gekeken te hebben zie ik een personeelslid in de auto stappen en wegrijden, terwijl hij mij gezien moet hebben? Dan maar zelf initiatief nemen. Vanuit het terrein naar het pand gelopen valt het meteen op hoe vuil het pand is: de gevel is groen uitgeslagen met mos.

B-MG quote Bouwman

De garagedeur aan de voorzijde staat open, dit nodigt uit om naar binnen te gaan. Ik kom allereerst en een soort opslagruimte van aanhangwagens en zie links een aantal magazijnstellingen staan. Terwijl ik daar naar toe loop zie ik een onbemande magazijnbalie en vervolgens zie ik de monteur in de werkplaats. Hij komt meteen naar me toe en vraagt wat hij voor mij kan betekenen om me vervolgens door te verwijzen naar de magazijnbalie, waar in het kantoor twee mensen zitten. De monteur attendeert mij op het opstapje zodat ik niet zou struikelen. Top! De medewerker in het kantoor (John Meining) merkt mij op en komt naar mij toe. Hij vraagt wat hij voor mij kan betekenen, maar stelt zich niet voor. Al snel geeft hij aan dat hij weet waarvoor ik kom, omdat ik gebeld had. John loopt met me mee naar de paardentrailers en vraagt voor hoeveel paarden ik deze wil gebruiken. Op de vraag of hij ook tweedehands trailers heeft staan, antwoordt hij dat de meeste paardentrailers verrot zijn na een aantal jaar in verband met toepassing van hout en het invreten van de uitwerpselen van de paarden. Meteen merkt hij op dat de Humbaur paardentrailers dit nadeel niet hebben, omdat er polyester gebruikt wordt. Daarmee zet hij een nadeel van het kopen van een tweedehands om in het kopen van een nieuwe trailer. Top! John vraagt goed door waardoor hij met de juiste argumenten komt. We lopen naar de trailer, maar als we de trailer willen bekijken meldt zich een andere klant bij hem. Hier gaat John even mee praten. Terwijl hij hiermee praat, bekijk ik de trailer. Had graag wat uitleg tijdens het bekijken van de trailer gehad.

Top: Duidelijke routebeschrijving op de website
Top: Aanhangwagens staan er schoon bij
Top: Deur van het bedrijf staat open, dit nodigt uit om naar binnen te gaan
Top: Verkoper stelt goede vragen en beargumenteert waardoor hij mijn gedachten ombuigt.

Tip: Haal de sleutels uit de aanhanger
Tip:Laat de verkoper zich bij de kennismaking voorstellen
Tip: Een productdemonstratie is een kans voor de verkoper om contact met de klant te houden
Tip: Spreek klanten sneller aan op het terrein
Tip: Werk aan de netheid van het terrein
Tip: Geef duidelijk aan waar klantenauto’s geparkeerd kunnen worden
Tip: Besteed aandacht aan de buitenzijde/ binnenzijde van het pand

Afsluiting: Kansen voor Follow up

Toen ik aangaf verder te willen kijken vroeg de verkoper of ik even mee wilde lopen naar zijn kantoor. Hij pakte een folder en een visitekaartje, zodat ik hem kan bereiken. Mijn telefoonnummer werd niet gevraagd. De verkoper wenste mij een goede reis en ik gaf hem uit mijzelf een hand.

Top: Visitekaartje en folder meegegeven

Tip: Vraag bij afscheid naar het telefoonnummer van de klant, zodat follow up telefonisch kan plaatsvinden
Tip: Geef klanten bij de afsluiting van het gesprek een hand

Conclusie

Wat doet u goed?
De promotie van producten en diensten op website, de telefonische bereikbaarheid en beantwoording van de mail.

Waar liggen kansen?
De uitstraling van het pand en terrein verdient aandacht. Tevens liggen er kansen voor de website om deze te controleren op volledigheid en of deze up to date is. De bereikbaarheid van het pand kan verbeterd worden door aan de toegangswegen een vermelding naar het bedrijf te maken. Het sneller aanspreken van klanten op het terrein is een kans om klanten te behouden.

Waar blinkt u in uit?
Vriendelijkheid en behulpzaamheid van de verkoper die goede vragen stelt en zijn verhaal goed beargumenteert om mijn voorkeur voor een tweedehands aanhangwagen laat verdwijnen.

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Plaats een Reactie

Uw e-mail adres zal niet zichtbaar zijn.