Op bezoek bij Fietsgoed.nl Scholten!

fietsgoed scholten

Datum Hospitalitycheck: 12 juli 2016
Bedrijf: Fiestgoed.nl Scholten
Vestigingsplaats: Zwolle

Fietsgoed.nl – Scholten is al meer dan 65 jaar een tweewielerspecialist, gevestigd in Zwolle. Wij zijn een familie bedrijf, opgericht in 1945 door opa Scholten, door mijn vader en moeder Wim en Dini Wouters groot gemaakt en nu door mij verder uitgebouwd. Dit uit zich onder andere in het feit dat het personeel trouw is aan het bedrijf en er over het algemeen reeds lang bij ons werkt.

Onze missie is er voor te zorgen dat u Goed Fietst. Of u nu bij ons komt voor een fiets, onderdelen, accessoires, fietskleding of voor een reparatie, wij zullen proberen uit te vinden wat u echt nodig heeft, gegeven uw gebruikersdoel en uw budget. Wij zullen u daarover eerlijk adviseren en actief alternatieven aandragen als dat nodig is. Dat is onze belofte aan u. En met u als tevreden klant, ben ik verzekerd van rendement op de lange termijn.

Fietsgoed.nl – Scholten is betrokken bij haar omgeving waarin ze onderneemt. Zo werken wij graag en actief samen met de winkeliersverenigingen van de locaties waar wij gevestigd zijn. Ook bieden wij structureel stageplekken aan jongeren aan die een opleiding in de detailhandel en/of fietsenmaker vak volgen. Wij sponsoren al jaren Tourclub Swolland, niet alleen financieel maar ook met middelen bij door hen georganiseerde tochten. Verder werken wij graag mee aan activiteiten voor een goed doel, gerelateerd aan fietsen. Ook voldoen wij al jaren ruim aan adviesnormen die nu gelden ten aanzien van mensen met een beperking op de arbeidsmarkt.

“Gedwongen een nieuwe fiets”

Bent u ook wel eens slachtoffer geworden van fietsendiefstal? Nou, ik wel. Een paar dagen geleden moest ik een aantal kleine boodschappen doen. Ik had mijn fiets voor de supermarkt neergezet, op slot, want de sleutel heb ik nog gewoon. Omdat het maar een paar kleine dingen waren, waren de boodschappen snel gepakt. Via een snelkassa stond ik voor mijn gevoel binnen mum van tijd weer buiten. Maar voor een paar fietsendieven blijkbaar niet snel genoeg; mijn fiets was spoorloos! Wat stond ik daar te balen zeg. Het was een dure fiets die ik veel gebruik en nu zit ik zonder. Ik heb er toch echt één nodig, ik rijd er namelijk mee naar mijn werk.
Weet u wat nog het ergste was: ik had ijsjes gekocht en omdat ik niet snel genoeg thuis was, moest ik deze ook nog weggooien.

De online check:

Mijn oude fiets was een elektrische fiets van toch wel een paar jaar oud. Over een elektrische fiets ben ik prima tevreden. Laatst las ik een artikel over de high speed e-bike, toen vroeg ik me al af of het iets voor me zou zijn. Maar nu ik gedwongen moet gaan kijken, behoort zo’n fiets wel tot de mogelijkheden. Ik merk namelijk dat ik soms net te laat op kantoor ben. Iets meer snelheid zou wel lekker zijn.

Eens kijken of ik wat kan vinden hierover bij mij in de buurt. Op de termen, high speed e-bike en IJsselmuiden kan ik niet zo snel wat vinden. Ik vervang daarom IJsselmuiden voor Zwolle en als snel komt Fietsgoed.nl Scholten naar boven.

Ik klik op de link en kom bij hen op de modern ogende website terecht. Eén van de eerste dingen die ik zie is een high speed e-bike. Kijk, dit is waarnaar ik op zoek ben. Al snel ben ik een gaaf filmpje aan het bekijken over zo’n e-bike. Ik merk dat ik nu al enthousiast ben en erg nieuwsgierig naar dit type fiets.

Omdat het bedrijf bij mij nog niet heel bekend is, bekijk ik nog even hun virtuele showroom. Het valt mij op dat de website heel uitgebreid is en dat echt alles op het gebied van fietsen te koop is. En ze hebben ook een webwinkel. Ook ben ik altijd nieuwsgierig over de “over ons” waarin het fietsgoed.nl Scholten zich voorstelt. Hij is ondertekend door de directrice. Ik vind het jammer dat er geen foto van haar bijstaat.

Top: Nette moderne webshop
Top: Het voorstellen van het bedrijf door de directrice.
Tip: Er staat geen bedrijfsfilm op de website. Door middel van een bedrijfsfilm maken mensen op een mooie manier kennis met je bedrijf.
Tip: Plaats recensies van klanten op je website.

Bij aankomst: “Lastig parkeren”

Op mijn navigatie systeem rijd ik Zwolle binnen op zoek naar de Luttekestraat 13. Omdat dit midden in de stad is, kan ik niet voor de deur parkeren. Ik besluit na wat rondrijden te parkeren in de nabijgelegen parkeergarage. Op het navigatiesysteem van mijn telefoon vervolg ik mijn weg naar Fietsgoed.nl Scholten. Na een korte wandeling door het centrum loop ik de winkel binnen. Omdat de pui zo klein lijkt, vraag ik mezelf wel af of ik wel goed zit. De afdeling met de high speed e-bike is toch wel op deze vestiging?
Ik loop verder de winkel in en word gelukkig snel aangesproken door een verkoper. Ik vertel de man dat mijn fiets gestolen is en dat ik op zoek ben naar een nieuwe fiets om naar mijn werk te fietsen.

Top: Moderne showroom, ziet er goed uit.
Top: Ook is het fijn dat alle high speed e-bikes in een aparte afdeling staan.
Top: De snelheid waarmee ik werd aangesproken, ondanks dat er toch een aantal klanten in de winkel liepen.
Tip: Ik heb geen bewegwijzering gezien, zodat ik niet precies weet waar ik alles kan vinden. Vooral in zo’n grote winkel, is dat wel handig.
Tip: Door een goed contact tot stand te brengen, kan de verkoper zeggen dat hij het vervelend vind dat de fiets gestolen is.

Ontvangst: “High speed e-bikes, die hebben we hier staan”

Ik loop met de verkoper mee naar de afdeling waar de fietsen staan. Ze staan daar netjes bij elkaar. Al snel gaat het verhaal over de e-bike. De verkoper legt uit welke fietsen hij heeft en wat de verschillen zijn tussen de fietsen. Ik merk al snel dat de verkoper enthousiast is over het Zwitserse merk Stromer. Veel enthousiaster dan de twee andere merken die hij heeft. In zijn enthousiasme vergeet hij wel vragen stellen over wat ik wil en wat mijn behoeftes zijn. Ook vervalt hij snel in jargon, hij is hierdoor lastig te volgen. Wel merk ik dat het enthousiasme aanstekelijk is. “Je moet echt een proefrit maken om te voelen hoe deze fiets voelt, fietst en versnelt.” Als de verkoper mij inlicht over de prijs, laat ik blijken dat ik het een hoop geld vind. De verkoper pakt dit goed op door niet in de verdediging te schieten, maar door aan te geven dat de fiets ook geleased kan worden. En dat dit zelfs kan via de werkgever. Omdat de verkoper blijft hangen bij dit ene merk, stel ik de vraag hoe het dan zit met dat andere voor mij onbekende merk. Door het antwoord, merk ik dat verkoper goed weet wat hij verkoopt.

Top: Het aanstekelijke enthousiasme van de verkoper
Top: Het actief aanbieden van een proefrit
Top: Niet in de verdediging schieten wanneer ik begin over “duur”
Tip: Kijk of je gelijk een proefrit in kan plannen
Tip: Geen vaktaal gebruiken. Je kunt beter praten in voordelen van de klant in plaats van technische termen
Tip: De verkoper was veel aan het woord. Probeer meer (open) vragen te stellen en laat de klant praten

Afsluiting: “Ik zal u een folder meegeven”

Het gesprek loopt op zijn einde. Ik heb mijn vragen gesteld en de verkoper herhaalt nog een keer dat het een goed idee is om een proefrit te maken. “Zal ik u een folder meegeven?”. Ik antwoord dat ik dat een goed idee vind en samen lopen we naar de kassa. Hij pakt een folder en een visitekaartje met zijn eigen naam erop. Dan loopt hij naar een computer en begint wat uit te printen. Ik heb even geen idee wat hij nou het printen is. Wanneer hij klaar is, geeft hij mij de printjes; het is de prijslijst. Met de prijslijst, folder en visitekaartje op zak, loop ik de winkel uit weer de mooie binnenstad van Zwolle in.

Top: Meegeven van een folder inclusief een visitekaartje
Top: Extra moeite doen door het uitprinten van een prijslijst
Tip: Het is goed dat je de prijslijst meegeeft. Als je deze gaat uitprinten, geef dat aan. Nu wist ik niet waarop ik stond te wachten, terwijl het hartstikke goed is om mij die prijslijst mee te geven.

Conclusie

Wat doet u goed?
Een mooie, afzonderlijke afdeling van deze high speed fietsen.

Wat kan beter?
Stel meer vragen aan de klant, probeer meer te weten te komen. Ook al kom ik binnen met het idee om een high speed e-bike te kopen, het kan nog steeds zo zijn dat dat niet de oplossing is voor mijn “probleem”.

Waar blinkt u in uit?
Het oprechte enthousiasme van de verkoper. Erg aanstekelijk!

Tot slot nog een algemene tip:

Een website is ook een showroom. Ook in deze showroom moet ik me als klant welkom voelen en net zo gastvrij onthaald worden als in de “echte” winkel. Bekijk je virtuele showroom op dezelfde manier als je normale winkel. Wandel dus een keer als klant je virtuele showroom rond en stel jezelf de vraag: “Voel ik me hier ook welkom?”.

Succes!

De Hospitalitycheck van B-myguest is net even iets anders dan anders: wij geven geen cijfers of standaard feedback. Nee, wij proberen van een bedrijf een “gastheerschap” gevoel te krijgen door vanuit “onalledaagse” invalshoeken het bedrijf te bekijken. Laat u verrassen door onze aanpak!

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Plaats een Reactie

Uw e-mail adres zal niet zichtbaar zijn.