In drie stappen naar goed gastheerschap

BMG_1500x400px_banner

Goed gastheerschap heeft steeds meer de aandacht van ondernemers. Logisch ook, gezien de cijfers die wijzen op het belang van gastheerschap voor de klant. Het succesvol integreren van gastheerschap in alle lagen van uw organisatie is echter een uitdaging. Bij iedere collega moet het besef leven de klant optimaal te willen bedienen. Alleen zo kunt u als bedrijf succesvol zijn in het leveren van goed gastheerschap. Maar hoe doet u dat? B-myguest biedt uitkomst in drie stappen:

Stap 1: De Hospitalitycheck

Beter gastheerschap begint met een spiegel. De hospitalitycheck is een effectieve en eerlijke manier om uw bedrijf tegen het licht te houden. Er komt een mysteryshopper ‘onaangekondigd’ bij u langs om de gastvrijheid van het bedrijf op allerlei manieren te testen: Hoe overzichtelijk is uw website? Hoe snel wordt de telefoon opgenomen? Hoe zijn de parkeergelegenheden en hoe vriendelijk is de verkoper? Meestal veroorzaken deze inzichten een positieve wake up call gevolgd door reflectie. Gastheerschap verschijnt hoog op de prioriteitenlijst, maar wat betekent dit in de praktijk?. De website aanpassen is eenvoudig. Lastiger is de vraag; hoe vertalen we de uitkomsten van de check naar gedragsverandering bij collega’s?

Stap 2: Workshop Gastheer in één dag

De workshop ‘Gastheer in 1 dag’ kan helpen bij het verbeteren van gastheerschap bij collega’s die veel met klanten te maken hebben. In de workshop doorloopt u samen met uw medewerkers de volgende stappen:

  • Bespreken van de bevindingen uit de hospitalitycheck en vertalen naar de workshop.
  • Een externe trainer loopt een dag mee in het bedrijf, observeert medewerkers en coacht ze persoonlijk tijdens hun werk.
  • Medewerkers krijgen op een natuurlijke manier inzicht in hun handelen richting de klant, ook al ze op het eerste gezicht niet direct met de klant in contact komen. Deze praktische aanpak brengt inzichten uit de hospitalitycheck, direct in de praktijk.
  • Klantbeleving

    De workshop concentreert zich op afdelingen die veel met klanten in contact komen, maar kent ook een belangrijk gezamenlijk onderdeel. In dit generieke onderdeel krijgen alle afdelingen inzicht in elkaars relatie tot de klant; gastheerschap doet u immers samen als bedrijf en als team. Dit besef is bijzonder belangrijk voor de klantbeleving en vormt daarom het speerpunt van de workshop. Alle deelnemers krijgen daarom achteraf een certificaat van deelname wat ze herinnert aan het belang van hun rol in gastvrijheid van het bedrijf.

    strategie gastheerschap

    Wist u dat: ontevreden klanten hun ervaring delen met gemiddeld 22 mensen?

    Wist u dat: tevreden klanten hun ervaring vertellen aan gemiddeld 8 andere potentiele klanten

    Wist u dat: 68% van de klanten die zegt niet terug te keren naar een serviceverlener dit doet vanwege de onverschillige houding van de aanbieder

    Stap 3: Tools en inspiratie

    Na de workshop uw medewerkers blijven inspireren en ondersteunen? Op deze website vindt u talloze verhalen, werkbladen, video’s en whitepapers op het gebied van gastvrijheid. Het menu ‘start met gastheerschap’ kunt u gebruiken als startpunt voor uw navigatie. Onder ieder item vindt u links naar achterliggende tools en artikelen.

    Aan de slag met gastheerschap

    Wilt u weten waar u staat met uw bedrijf? Wij geven u graag vrijblijvend advies over het traject dat bij uw bedrijf past. Actief aan de slag gaan met gastheerschap begint met het besef dat een goede klantbeleving belangrijk is.

    Voor vragen of meer informatie bel 030-6087990 of mail bmyguest@innovam.nl.

    FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

    Plaats een Reactie

    Uw e-mail adres zal niet zichtbaar zijn.