Houd het simpel!

fietspunt

De mobiliteitsbranche kan bijzonder specialistisch zijn. U bezit veel kennis van zaken en etaleert die ook graag om klanten te overtuigen van uw expertise. Toch kunt u hier ongemerkt in doorschieten; een goede monteur maakt niet per se een goede verkoper! Het is belangrijk dat u in uw omgang met de klant een juiste balans vindt tussen jargon en begrijpbaar Nederlands. Zorg dat u de klanten meeneemt in uw verhaal en wees niet bang om soms te vragen of de klant begrijpt waar u het over heeft.

Keuzes zonder advies zijn geen keuzes

In het volgende filmpje van Koefnoen ziet u een arrogante ober die zijn klanten niet serieus neemt doordat hij weigert om zonder vaktermen te converseren. Natuurlijk is dit overtrokken en komisch bedoeld, maar er is een belangrijke les te trekken: wanneer je klanten een keuze voorlegt, dan moet je die keuzemogelijkheden van context voorzien. Producttitels zeggen mensen niet zoveel, een goed gastheer adviseert en legt uit.

De kracht van een metafoor

Maar hoe maakt u iemand het verschil duidelijk tussen twee type motoren die op papier aangeduid wordt met een numerieke type aanduiding? Hoe doet u eer aan het krachtverschil en kunt u de klant er een helder beeld van geven? Een vergelijking leent zich goed om abstracte zaken concreet te maken. Het is een techniek die immers al in de bijbel veelvuldig werd toegepast! Zorg dat u metaforen toespitst op de klant; u kunt een sterke motor vergelijken met een razende stier, maar als uw klant niet op een razende stier zit te wachten (het is bijvoorbeeld een ouder stel op zoek naar rust), gebruik dan liever beeldspraak die zachtzinniger is, zoals bijvoorbeeld een antilope.

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Pauline Rijnen

Ik ben Pauline Rijnen en de communitymanager van www.b-myguest.nl U kunt bij mij terecht voor vragen over de site.

Plaats een Reactie

Uw e-mail adres zal niet zichtbaar zijn.